torstai 22. elokuuta 2013

THE KEITTO


Lupasin antaa sen maailman parhaan bataattikeiton ohjeen ja olinkin aikeissa nimetä postaukseni sen mukaisesti, mutta TS:n Ruoka olikin ehtinyt ennen minua tekemään moisen tempun. Nimesin tämän sitten vähän vaatimattomammin. TS:n ohjekin on hyvin samantyylinen kuin tämä, joten uskon kyllä, että tuokin versio on erinomaisen hyvä. Oikeasti, keitto on niin hyvää, että olen syönyt sitä neljä päivää putkeen. Huomenna on viides keittopäivä ja jos oikein hyvä tuuri käy, saan nauttia tätä vielä lauantainakin. Ja joo, tein toisen satsin, kun sunnuntainen erä loppui eilen.

1 iso bataatti
1 sipuli
4 porkkanaa
tuoretta tai säilöttyä inkivääriä
currya
valkosipulia
thai sweet chili -kastiketta tai jos haluat tulisempaa, pelkkää chiliä jossain muodossa
korianteria jauheena
kasvislientä
ruokaöljyä
tetra kookoskermaa

Ohje on ihan perus kasvissosekeitto-ohje. Kuullota mausteet reilussa määrässä ruokaöljyä ( itse käytin noin 3 rkl ). Myös currya ja inkivääriä ja toki muitakin mausteita kannattaa laittaa reilusti, ruokalusikallinen ainakin noita miedompia ja chiliä sitten vähän varovaisemmin. Kuullota pilkottu sipuli ja valkosipuli, nakkaa mukaan muut kasvikset. Kuullota hetki. Lisää kasvislientä sen verran, että kasvikset juuri ja juuri peittyvät. Keitä kasvikset pehmeiksi, lisää kookoskerma ja soseuta. Pinnalle sopivat erilaiset yrtit, korianteri ja persilja nyt ainakin, sekä paahdetut siemenet. Omaan lounasannokseeni olen lisäksi upottanut purkillisen raejuustoa, mutta sellainen annos ei tietenkään päässyt kuvattavaksi asti. Maku on toki sellaisessakin annoksessa kohdallaan, mutta ulkonäöstä ei valitettavasti voi sanoa samaa.

( Täällä on meiniki ihan Plants vs Zombies -tasoa. Sopii arvata, kumpaa puolta minä edustan. Pirteää loppuviikkoa kuitenkin jaksan toivottaa kaikille muille ! )

10 kommenttia:

  1. Oo, mä olen tehnyt vähän erilaista bataattisosekeittoa ja luullut sitä maailman parhaaksi :D! Tätäpä pitää kokeilla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulen, että millä tahansa ohjeella saa hyvää bataattikeittoa ! :)) Kokeile ihmeessä, olen melko varma, että tykkäät tästäkin !

      Poista
  2. Tätä pitää kokeilla! Kiitos kun jaoit meille muillekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä taidan olla tähän vähän koukussa, niin hyvää.. :)

      Poista
  3. Jup, tämä versio menee testiin huomenna! Heti!

    VastaaPoista
  4. Bataatti on mun suosikkeja sosekeitoissa. Vähän eri versiona olen tehnyt mutta tuota voisi kokeilla myös. Alkuviikosta tein parsakaali-porkkanasosekeittoa. SOsekeitot eri versioina on niiiiiin hyviä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Parsakaali-porkkanasosekeittoa en olekaan koskaan tehnyt, kiitos vinkistä ! Mä tykkään myös sosekeitoista ja teenkin niitä aika usein. Nyt on ollut listalla tätä ja kukkakaalikeittoa. :)

      Poista
  5. Kiitos ohjeesta! Meilläkin syödään paljon kasvissosekeittoja. Bataattiversio on vaan ollu pois listalta nyt muutaman kuukauden, kun se tuntui mulle liian makealta kaiken raskauspahoinvoinnin keskellä. Mutta täytynee kokeilla joku kerta tätä reseptiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bataatti on tosiaan melko makeaa kypsänä. Chili auttaa siihen makeuteen hiukan !

      Poista

Olen iloinen jokaisesta viestistä, ihan lyhyestä ja höpsöstäkin. Kiitos, kun piristit päivääni !