maanantai 10. tammikuuta 2011

E





Aakkoset eivät ole jääneet unholaan. Nyt vain on niin, että kirjain E tuottaa lähes ylipääsemättömiä vaikeuksia. Ei sen suhteen, ettenkö tietäisi, mitä se merkitsee, vaan siksi, että en osaa laittaa ajatuksiani sanan vaatimaan sopivaan muotoon. 

***
Ei . Selkeä, täsmällinen, määrittelevä. Rajat asettava. Usein negatiiviseksi mielletty, vaikkakin  tärkeä sana oppia sanomaan, sillä se määrittelee suhteemme muihin ihmisiin, ajankäyttömme, moraalimme, periaatteemme. Itse olen sitä oppinut vihdoin käyttämään , kantapään kautta tietenkin. Omat rajat ja jaksaminen pitää ( yrittää  ) tunnistaa ja niiden puitteissa pitää myöskin toimia. "Ei":n voimalla se onnistuu: ei tarvitse osata, pystyä ja jaksaa kaikkea. Kaikkeen ei tarvitse suostua eikä kaikkea tarvitse suvaita.

Minä sanon "EI" kiireelle, kuluttaville ihmissuhteille ja ikäville ihmisille, nipottamiselle, turhalle siivoamiselle, liialle suunnittelulle ja murehtimiselle, perfektionismille.

Miten on, onko  sinulla  "EI" hallussasi ?

4 kommenttia:

  1. Kerron heti, kun olen tenty kirjan, jonka nimi on Ei.

    Tuo sinun kappaleesi, joka alkaa "Minä sanon ei..." on myös minun mantrani. Kiireen kanssa en meinaa onnistua, sillä olen oudosti aina tulessa.

    E kuin Elämys! Ei kannata kerätä roinaa vaan elämyksiä!

    VastaaPoista
  2. Eitä ei olekaan ihan helppo osata. Liika kiltteys ja miellyttämisenhalu saattavat muuttaa mielessä olleen vahvan ein ääneenlausutuksi jooksi. Ainakin itselläni on joskus tuollainen ongelma. Tässä voisi oppia tervettä itsekkyyttä vaikka lapsilta, ainakin meillä asuu monille tuttu "Kuningas ei", mikä ei aina ole ollenkaan huono juttu.

    Sinulle sopiva E olisi myös estetiikka. :)

    VastaaPoista
  3. Kauniit nuo kuvat. Minäkin olen opetellut aikuisiällä tuota Eitä. Se on hankalaa, mutta kun onnistuu, niin kyllä tuntuu hyvältä. Ja kun ei sanoo jollekin asialle, tuntuu se olevan omalle hyvinvoinnille iso Kyllä. Iloa viikkoosi!

    VastaaPoista
  4. Elämys ja estetiikka, ne sopisivat minulle tähän kohtaan myös, kyllä.

    Toki itsellänkin on kiirettä, varsinkin töissä, mutta se on onneksi ohimenevää aina. Ja ihan totta, ei moneen asiaan on kyllä omalle hyvinvoinnille ja jaksamiselle ! Miellyttämisenhalu se itselläkin on ajoittainen ongelma ja huomaan myös monesti, että tarvitsen aika pitkän ajan pohtimiseen ennenkuin osaan sanoa, mitä mieltä olen.

    VastaaPoista

Olen iloinen jokaisesta viestistä, ihan lyhyestä ja höpsöstäkin. Kiitos, kun piristit päivääni !